Tuesday 15 January 2013

english is easy


Assalamualaikum

Dekat sebulan baru aku ada nafsu nak update entry kan cehh baik aku genap kan je sebulan tak githuu yok ? Alhamdulillah dah dekat 4 bulan aku cuti dan masih gagal mengemukkan body ini. Tapi sepanjang holiday aku cuba tak “waste” kan time aku dengan benda sia-sia, aku try cari sesuatu yang boleh dipelajari tak kira la ilmu agama akhirat atau dunia semua aku cedok masuk dlm brain ni. Tak semestinya bila kita holiday atau tak attend kuliah kita tak boleh belajar kan? Boleh, nak seribu daya tak nak seribu dalih orang tua2 cakap. 

Semenjak dua menjak ni nafsu study aku jadi membuak-buak. ishh teruk benor ayat aku. Ehehehe takde la maybe sebab lama sangat cuti, then bila buka facebook and twitter nampak kawan-kawan degree update status study study study FINAL EXAM! Terasa rindunye nak belajar balik. So, disebabkan itulah aku decide nak improve kan lagi English aku. Memang diakui antara salah satu faktor kita boleh cepat belajar English ialah dengan berkawan dengan orang yang “bagus” English dia. 

Alhamdulillah ada seorang hamba Allah yang volunteer nak ajar aku. Dialah kawan, dialah sahabat, dan dialah masa depan aku ecece. Gateii sangat aih. Rasa gedik pulak bila tulis lagu ni. Ish3! Lupakan okei, nice. A few weeks ago aku ada jumpa link motivasi untuk yang bernafsu nak belajar English. Korang boleh go to this link nah ---> TIPS ENGLISH . korang baca sampai habis, sangat berguna, rasa bersemangat lepas baca tu, genggam bara api biar sampai jadi abu. Rasa macam tulis esei bm untuk spm dah ^,^



Okei, lastly aku nak share ilmu ataupun tips untuk yang ikhlas nak pandai dalam menuntut ilmu.

First : korang boleh amalkan “ zikir YA RAHMAN “ setiap kali selepas solat fardhu. Buat semampu yg boleh. InsyaAllah kita tak kan mudah lupa apa yang kita belajar

Second : korang boleh juga amalkan doa ni,

            " Robbisrohli sodri wa yassirli amri, wah lul ‘uqdatan min lisaani yafqohu qouli "
 Maksudnya : “…..Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku, mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku…..”

Amiiin Yaa Robbal’aalamiin

doa ni korang boleh amalkan before study ataupun sebelum presentation kat kelas nanti supaya gugup semua hilang. seelok-eloknya selepas solah fardhu pun baca. nanti jadi biasalah kan ^,^

InsyaAllah, ilmu sama-sama dikongsikan . Assalamualaikum







No comments: