Wednesday 7 November 2012

Blueberry Cheese Tart


Assalamualaikum

Hai semua =) minggu ni memang aku rajin gila masak. Niat di hati kononnya nak buat apam polkadot tapi alih-alih ter-buat blueberry cheese tart pulokk.  Oke ni request dari cousin aku yang nak buat jamuan kelas katanya, so dia bagi duit untuk aku beli bahan-bahan nyeww. Haishh kemain malas mual-mula nak buat, al-kisahnya disebabkan aku ni baloq nak pi kedai cari bahan. Nak pulak kedainya jauh di hujung negeri nuhh, susah nak cari kedai bahan kek dan pastry yang halal kan.

Disebabkan aku ni jenis cepat kesian, cewwwah tak sampai hati pulak nak tolak permintaan cousin aku tu.  Maka dengan ini aku nak kongsikan resepi blueberry cheese tart.

Bahan untuk Shell atau crust
170 gm marjerin/butter ( aku suka guna butter)
50 gm gula aising
1 biji telur Gred C
290 gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart

Bahan cheese
250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla

cara-cara :
pukul butter dengan gula aising sampai kembang (pukul dengan senduk kayu)
masuk telur dan esen vanilla
masukkan tepung sikit-sikit (sampai jadi doh)
lepas doh tadi dibungkus dalam plastik dan simpan dalam fridge. aku simpan 5 minit je dah cukup.
ambil adunan tadi dan tekan dalam acuan, mcm gambar bawah ni ehh pastu korang cucuk before bakar.


korang buat sampai jadi mcm ni tau. cewahh 
pastu bakar dalam 15-20 mint. 

lepas bakar, angkat adunan tadi biar sampai sejuk lepas tu baru keluarkan dari acuan.

next, 
masukkan filling (blueberry) ke dalam shell yang dah siap tadi.

lepas dah siap semua, letak tepi dulu then kita sediakan bahan untuk buat cheese pulak,

cara-caranya :
Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
Masukkan telur dan esen vanilla.


masukkan cheese yang dah siap tadi dalam pipping bag dan dan picitkan di atas filing dalam shell tadi

last step :


korang buat la corak sikit atas cheese tadi, picit blueberry tadi then lorek dengan lidi ok ?
haa, tangan aku ni tak berseni. main hentam je ni. huduhnyeee =(
then, korang boleh bakar dalam 5 minit. 

dah siap korang boleh terus makan. kalau lapar sangat la. hehe ok. 
bagi aku nak buat cheese tart ni mudah je kalau shell dia menjadi.lagi senang kalau korang selalu buat. celah gigi je la. takbur sungguh aku. =P

selamat mencuba !!


2 comments:

hazanis said...

sedapnya.

ikha Miyaichi said...

hehe, memang sedap. cubalahh senang sgt :)